Challenges / Fitness

WORKOUT WEDNESDAY: Plank Challenge

c

1 februari. Datumet då 240.000 människor(hittills!) kommer(eller i alla fall hoppas) påbörja en 28 dagars ”Plank Challenge”. I alla fall om man ska tro på Facebook-eventet ”28 Days – Plank Challenge”!

Om du är sugen på att hänga på, är den här artikeln som klippt och skuren för dig; idag ska vi gå igenom både rätt och fel form, varför plankan är och förblir en klassisk träningsövning, vad den gör, och såklart UTMANINGEN. Så sätt på din favoritmusik, flexa musklerna, och let’s plank!

 

Först och främst,

UTMANINGEN:

Dag 1 – 20 sekunder
Dag 2 – 20 sekunder
Dag 3 – 30 sekunder
Dag 4 – 30 sekunder
Dag 5 – 40 sekunder
Dag 6 – Vila
Dag 7 – 45 sekunder
Dag 8 – 45 sekunder
Dag 9 – 60 sekunder
Dag 10 – 60 sekunder
Dag 11 – 60 sekunder
Dag 12 – 90 sekunder
Dag 13 – Vila
Dag 14 – 90 sekunder
Dag 15 – 90 sekunder
Dag 16 – 120 sekunder
Dag 17 – 120 sekunder
Dag 18 – 150 sekunder
Dag 19 – Vila
Dag 20 – 150 sekunder
Dag 21 – 150 sekunder
Dag 22 – 180 sekunder
Dag 23 – 180 sekunder
Dag 24 – 210 sekunder
Dag 25 – Vila
Dag 26 – 210 sekunder
Dag 27 – 240 sekunder
Dag 28 – PLANKAN så länge som möjligt

How to Master the Plank Position:  The plank position is all you could possibly want from an exercise: easy, basic and effective.  Not only does the plank position help you get you a toned and solid abdominal, but this one simple exercise also benefits the entire core, the back and the hips. The standard abs exercises do not involve the deepest layer of the abdominals called the transverse abdominal the way the plank does.

Ser inte så illa ut, eller hur? Oj oj – vänta bara tills du kommer upp i 4 minuter!

 

SÅ PLANKAR DU:

Först och främst, så tittar vi på en bild…

Plank

…Jag är definitivt SKYLDIG till att sjunka in i den första formen så fort jag känner mig lite lat.

Om du vill ha en korrekt form(och det vill du)(tro mig), och undvika skada, så är det däremot rak rygg, spänd mage, blicken ner i golvet, och hälar som strävar bakåt som gäller. Behöver du modifiera det i början, kanske gå ner på knäna eller armbågarna(som på bilden) så GÖR det. Kämpa dig upp tills du kan stå i plankan med handflatorna i mattan – det kan vara en utmaning i sig!

 

VARFÖR PLANKA:

Det enkla svaret? Plankan är en MÖRDARÖVNING för magen. Men inte bara det – även armar, axlar, bröst, lår och obliques får sig en rejäl omgång!

 

Benefits of planking

 


Kommer ni delta i februaris plank-utmaning? Vilken är er favoritplanka?

Rekommenderat: "Recipe Box: No-Rice Vegan Sushi" & "WORKOUT WEDNESDAY: 10 Favorite Get Pumped Songs"

 

Annonser

2 thoughts on “WORKOUT WEDNESDAY: Plank Challenge

  1. Ping: HOW TO: Take A Selfie Like A VICTORIA’S SECRET Angel | elin & linnea henriksson

  2. Ping: TRAVEL ESSENTIALS: Perfect Resort Outfit | elin & linnea henriksson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s