Healthy / Recipes / Wellness

HEALTHY RECIPE BOX: Vanilla Cinnamon Almond Granola

Skärmavbild 2014-12-30 kl. 19.23.53

Jag har aldrig riktigt varit en frukostperson – främst för att jag ofta inte hinner något annat än en frukt och takeaway kaffe på väg till vart-jag-än-ska(anonyma skyldiga sjusovare, hej alla, välkomna till dagens möte!) –  även om själva IDÉEN att sätta sig ner och verkligen NJUTA av dagens första mål är lockande.

Skärmavbild 2014-12-30 kl. 19.23.30

…En snabb frukost betyder ofta sockriga flingor eller en skiva vitt rostbröd, vilket i alla fall jag inte står mig särskilt länge på. Den här granolan, däremot, den är himmelriket! Crunchy, seg, nötig, kanelig, och NYTTIG – all wrapped up into one.

Det är alltså lite av en familjehemlighet jag delar av mig med här(även om det bara är jag som tillagat receptet, men alla andra verkar äta den, för det tar slut fasligt snabbt), okej?! Enkel att göra, enkel att äta, enkel att älska. You deserve it. Hoppas den här granolan får dig också att njuta lite mer av mornarna! x

Skärmavbild 2014-12-30 kl. 19.23.17

VANILLA CINNAMON ALMOND GRANOLA(11 port/dl)

40 min

  • 4 dl havregryn
  • 2 dl rågflingor
  • 1 dl vetegroddar
  • 1/2-1 msk kanel
  • 1/2 dl mandel
  • 1/4 dl pumpafrön
  • 1/4 dl hasselnötter
  • 1-2 msk linfrö
  • 1/2 dl russin
  • 4 dadlar
  • 1/4 dl fett, t.ex. flytande mjölkfritt smör(jag gillar Milda Culiness), rapsolja
  • 1/4 dl flytande sötning, t.ex. honung, agave
  • 1 nypa salt
  • 1 msk vaniljsocker
  • 1 msk råsocker

 

INSTRUKTIONER:

  1. Hacka mandel och hasselnötter grovt och blanda med resten av de torra ingredienserna, förutom dadlar och russin.
  2. Tillsätt flytande sötning och fett och vänd runt ingredienserna tills allt är täckt – smaka eventuellt av med mer sötning, kanel eller salt.
  3. Sprid ut allting på en plåt täckt med bakplåtspapper och sätt in i mitten av ugnen i 15 minuter på 150°C. Hacka under tiden dadlarna i mindre bitar.
  4. Efter 15 minuter, ta ut granolan ur ugnen, tillsätt dadlarna och vänd runt.
  5. Sätt in i ugnen i ytterligare 15 minuter. Håll koll så den inte bränns!
  6. Ta ut din granola, tillsätt russinen och häll upp i en fin burk när den har svalnat.
  7. Njut med krämig soygurt, några bananpengar, eller en fräsch smoothie-bowl!

 

(*Har du inte allting hemma? Prova dig fram! Det viktigaste är att proportionerna blir desamma, har du inga vetegroddar kan du t.ex. ta 1 dl havregryn till, har du inga hasselnötter, prova cashews – möjligheterna är oändliga!)

 


 P.S – More photos of this awesomeballs granola frequently appear on my instagram

Kommentera

