Fitness / Yoga

BIKRAM YOGA: First Timer’s 101

Förra veckan körde jag mitt första Bikram Yoga-pass. Någonsin.

Det vill säga yoga. I 40 graders värme.

Den där enda gången gör mig såklart totalt kvalificerad att dela med mig av min upplevelse, och de tips som kan underlätta din: både sånt jag läste innan jag gick dit, och sådant jag önskar att jag HADE läst innan…

Sweating With My Omies Tank by everfitte on Etsy, $26.00. Hahaha. Definitely getting this for hot yoga!

(Grey Eco Bikram Yoga Tank Top, Everfitte)


INNAN:

1. Tighta kläder gäller – om du inte vill få panik på lössittande, svettdränkta plagg!

2. Var noga med att dricka under hela dagen, och inte klunka en stor flaska vatten precis innan.

3. Kom i tid. Är du ny vill du ha en bra plats, gärna längre bak men så du fortfarande ser instruktören. Håll dig intill fönster och dörrar om du är orolig för värmen, det är ofta rummets ”cool spots”.

4. Ta med handduk och vattenflaska.

5. Ät LÄTT. Du vill INTE ha ätit linsgryta och potatismos en halvtimme innan. Av egen erfarenhet.


UNDER:

6. Även om din instinkt är att torka av svetten, andas tungt genom munnen eller dricka hela tiden – försök att andas dig igenom eventuella obehagskänslor och istället ta det lite lugnare i övningarna. Svetten är där för att reglera din kroppstemperatur, så låt den rinna så länge det inte distraherar dig allt för mycket!

7. Ta det lugnt! Det är lätt att tvinga kroppen lite för långt när värmen gör den så mjuk, men känn efter ordentligt och lyssna när kroppen säger ifrån. Det gäller i all träning.

8. Om det känns tufft, om du blir yr, eller om det till och med gör ont – gå tillbaks till barnets position, eller sätt dig helt enkelt ner! Yoga ska vara prestigelöst och avslappnande, inte en tävling.

9. Försök att andas djupt genom näsan. När du börjar andas tungt genom munnen i den tunga luften skapas en fright-or-flight reaktion du gärna vill slippa.

 

EFTER:

10. Stressa inte iväg. Ta det lugnt, respektera att kroppen detoxifierar sig själv och njut av den utslagna känslan!

11. Tacka instruktören! Ett enkelt ”Tack så mycket”, eller bara ett ”Tack”, när du går förbi på väg ut räcker. Det gör både dig och hen glad!

12. Drick! Kokosvatten, en grön smoothie, eller bara vanligt vatten, för att återfukta din kropp på förstklassigt vis.

13. Ät något lätt. Antingen en smoothie(klicka för att komma till våra 5 vinter-favoriter!), lite frukt, en sallad eller nötter – håll det så rent som möjligt och låt kroppen fortsätta sin detox-process.

14. Boka in nästa pass! Alla säger att andra passet är det bästa, jag får återkomma när jag kan bekräfta…

 


 

Var det en annorlunda upplevelse? Ja. Outhärdligt? Nej. Faktiskt ganska härligt? Mhm.

– När är nästa pass? Nästa måndag!

 

…Inte sugen på att feel the heat? Slappna av med vår 6 Minute Cool Down Christmas yoga-sekvens!


 

Kommentera

