Yoga

COOL DOWN CHRISTMAS: 6 Minute Yoga Sequence

cookie-dough-latte_thumb_4c

Julen ska vara en högtid fylld av kärlek, värme och avslappning – men för många är det precis tvärtom. För er(och för er som redan njuter, men vill njuta lite extra) har jag satt ihop en avslappnande stretchsekvens med yogaövningar. Helt perfekt när du bara vill ta en paus från julstöket(och tant Berit som undrar varför du FORTFARANDE INTE HAR EN POJKVÄN), eller kanske inviga en ny present(to you from you) från vår yoga wishlist?
Håll varje position i  ca 30 sekunder(har du ingen klocka, bara gå på känsla och stanna så länge det känns bekvämt, plus två andetag till), och upprepa sekvensen två gånger:

1. Savasana / Viloposition

Vi börjar i Savasana. Ligg på mattan med fötter och armar bekvämt utfällda från kroppen. Vrid handflatorna uppåt och kliv försiktigt in skulderbladen lite under dig för att öppna upp bröstet. Hakan är lätt lutad in mot bröstet så vi får en förlängning i nacken, och vi andas djupt in och ut genom näsan.

 

2. Matsyasana / Fiskens position

Vik försiktigt in händerna under sidorna av rumpan, armbågar och underarmar tätt intill kroppen, och lyft sedan överkroppen, överarmar och huvudet från mattan. Slappna av i nacken, låt huvudet hänga fritt bakåt, och öppna upp hjärtat mot taket.

 

3. Setu Bandha Sarvangasana / Bron

Lägg försiktigt ner kroppen på mattan och återgå till Savasana. Böj på knäna och flytta upp fötterna en bit nedanför rumpan, ungefär höftbrett isär. Pressa fötter och armar ner i matten när du lyfter rumpan och pressar upp bäckenet. Om du vill kan du knäppa händerna på mattan under rumpan för att hjälpa till att hålla kraften kvar i axlarna.  Se till så inte knäna åker ut åt sidan!

Har du tillgång till ett yoga block, placera det med ena kortänden i mattan och andra kortänden strax ovanför rumpan. Slappna av och tillåt ryggen sträcka ut(den här är sinnessjukt underbar!).

 

4. Supta Baddha Konasana / Bunden Vinkel, Liggande

Kom tillbaks ner på mattan. Placera armar och händer som i Savasana, knäna förblir böjda. Låt försiktigt båda knäna falla ut åt sidorna och slappna av. Försök att göra benen tunga, men pressa inte ner dom mot golvet – det har bara motsatt effekt. Djupa andetag genom näsan.

5. Supta Matsyendrasana / Liggande twist

Guida försiktigt upp knäna igen – böjda ben med fötterna stadigt i mattan. Lyft högra armen och placera på utsidan av vänster knä. Sträck ut vänster arm åt sidan, och medan du försiktigt låter båda knäna falla åt höger så går blicken ut mot vänster hand. Försök behålla båda skuldrorna i mattan! Håll i fyra till fem djupa andetag och kom sedan upp med knäna. Upprepa på andra sidan.

 

6. Sukhasana / Enkel position

Ta dig slutligen upp till Sukhasana(alternativt Lotus), rak i ryggen, hakan lätt lutad in mot bröstet, och händerna vilandes antingen på eller i knät.

 

Kombinera gärna med någon av våra 4 underbart goda, nyttiga, värmande drycker för ultimat julavslappning!

 


 

Photos courtesy of Yogajournal

Annonser

2 thoughts on “COOL DOWN CHRISTMAS: 6 Minute Yoga Sequence

  1. Ping: BIKRAM YOGA: First Timer’s 101 | elin & linnea henriksson

  2. Ping: REAL ESTATE: New York’s Most Expensive Apartment | elin & linnea henriksson

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s