Music / Occasional Playlists

25 BEST BREAKUP SONGS

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 19.51.30

25

En lista av Linnea Henriksson i samarbete med Elin Henriksson

Vgu1RUfKT3WN1ZYxSWaR_14672519443_13d8873062_k

Vi har alla fått våra hjärtan krossade(och ihoptejpade). Oavsett om det är av en vän, någon du älskat på avstånd(Robert Pattinson)(förlåt för att jag förstörde en fin stund)(jag älskar er<3), eller en pojk- eller flickvän.

Vi vet, vi har också gråtit till Lars Winnerbäck och Håkan Hellström när solen går upp och förbannat allt och alla – vi har också skrikit med till Taylor Swift och spillt glass och choklad i soffan. Vi är inte ensamma i vår ensamhet!

Det här är våra 25 bästa göra slut-låtar, uppdelade efter alla tänkbara stadier du kan gå igenom när du bryter med någon du bryr dig om. Lyssna och gråt, skratta, skrik, svär – eller bara njut.


 Skärmavbild 2014-12-19 kl. 19.51.30

ULTIMATA GRÅTLÅTAR:

Ibland vill man bara gråta ut alla känslor och plåga sig själv med minnen – för att kunna släppa taget, eller bara lätta lite på trycket. De här låtarna hjälper dig en bra bit på vägen!

 


 

Kelly Clarkson – Because of you

POINT OF HEART BREAKING: Because of you /I don’t know how to let anyone else in / Because of you / I’m ashamed of my life because it’s empty / Because of you / I am afraid

The Fray – How to Save a Life

POINT OF HEART BREAKING: He will do one of two things / He will admit to everything / Or he’ll say he’s just not the same / And you’ll begin to wonder why you came

Taylor Swift – Last Kiss

POINT OF HEART BREAKING: And I hope the sun shines and it’s a beautiful day / And something reminds you, you wish you had stayed / We can plan for a change in weather and time / I never planned on you changing your mind

”En breakup-playlist är inte komplett utan Taylor Swift! Last Kiss är fantastisk.” — E

Håkan Hellström – Det Kommer Aldrig Va Över För Mig

POINT OF HEART BREAKING: Vi skulle älska varandra tills jorden gick under / Och du skulle aldrig dö, nej / Det skulle aldrig va över för dig

Joakim Thåström – Fan Fan Fan

POINT OF HEART BREAKING: Fast jag inte sett dig på så länge / Tänker jag på dig ibland / Det var nånting som fastnat på mig / Nåt som aldrig helt försvann / Fan, fan, fan det skulle varit du

The Script – Breakeven

POINT OF HEART BREAKING: What am I gonna do when the best part of me was always you? / And what am I supposed to say when I’m all choked up and you’re OK?

Miley Cyrus – Rooting for My Baby

POINT OF HEART BREAKING: Just hold on / In a minute it’ll be over and gone / Gone, gone, gone, gone

Ben Howard – Only Love

POINT OF HEART BREAKING: Darling I feel you, under my body / Darling you’re with me, forever and always / Give me shelter or show me heart / And watch me fall apart, watch me fall apart.

Kodaline – All I Want

POINT OF HEART BREAKING: So you brought out the best of me / A part of me I’ve never seen / You took my soul and wiped it clean / Our love was made for movie screens.

”En bra låt från Kodalines nysläppta album.” — L

 

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 19.51.30

DU KOMMER ALDRIG HITTA NÅGON SOM JAG:

Hen kanske har skaffat någon ny, men du vet att hen aldrig kommer kunna ge det du gav.


 

Veronica Maggio – Inga Kläder

POINT OF HEART BREAKING: Visst du kan skratta och låtsas som ingenting / Men jag vet allt om dig för du har varit min / Du är nån annan nu i och för sig / Men när du strippar och klär av dig är det samma grej

Zara Larsson – She’s Not Me(Part 1 & 2)

POINT OF HEART BREAKING Pt. 1: You let her head rest – on your chest / But when you close your eyes / You’ll be seeing my face again / I’ll be crossing you mind

POINT OF HEART BREAKING Pt. 2: Does she have any humor? / Does she laugh at your jokes? / Can she look past the rumors? / Does she know how it goes? / Or is it none of my business?

Beyoncé – Irreplaceable

POINT OF HEART BREAKING: So go ahead and get gone / Call up that chick, and see if she’s home / Oops I bet you thought, that I didn’t know / What did you think / I was putting you out for?

P.S – Den här bilden är ett internt skratt-mitt-i-skiten skämt bland mig och mina vänner när någon blivit dumpad, du förtjänar den också, ‘cuz it’s TRUE:

large

 

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 19.51.30

 

SERENAD TILL EN IDIOT:

Oavsett om hen var otrogen, en lögnare, snackade skit, eller bara var en allmän skitstövel. Vi tillägnar de här låtarna till alla idioter som sårat oss!


 

Miley Cyrus ft. French Montana – FU

POINT OF HEART BREAKING: Oh, I know what’s been going on / Don’t even try to act like Mr Super Nonchalant / What makes you think I’ll stick around / I’m not as stupid as you sound / And you sound really dumb right now

Carrie Underwood – Before He Cheats

POINT OF HEART BREAKING: I took a Louisville slugger to both head lights / Slashed a hole in all 4 tires / And maybe next time he’ll think before he cheats

Timbuktu – Resten av ditt liv

POINT OF HEART BREAKING: Vill hellre genomleva nittionio jävla vintrar / Att rulla naken över krossat glas, äta fimpar / Än att nånsin igen känna dina vibbar / Du ljög fan bättre än delfinerna simmar / Huvudperson i mina sämsta minnen

”En riktig FUCK YOU-låt. ‘Och må din klocka alltid gå tjugo minuter för sakta så att du alltid kommer för sent’ är ett lyriskt mästerverk.” — E

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 19.51.30

FUCK LOVE:

Du är trött på kärlek. Du är trött på känslor. Du är trött på att gråta. Så fuck it.


 

Demi Lovato – Heart Attack

POINT OF HEART BREAKING: Puttin’ my defences up / ‘Cause I don’t wanna fall in love / If I ever did that / I think I’d have a heart attack

Rihanna – Rehab

POINT OF HEART BREAKING: And I’ll never give myself to another, the way I gave it to you / Don’t even recognize the ways you hurt me, do you? / It’s gonna take a miracle to bring me back / And you’re the one to blame

Miley Cyrus – Someone Else

POINT OF HEART BREAKING: If you’re looking for love / Know that love don’t live here anymore / He left with my heart / They both walked through that door without me / If you’re trying to find pity well, you need to look somewhere else / ‘Cause I surely can’t help you

 Markus Krunegård – Du stör dig hårt på mig

POINT OF HEART BREAKING: Jag ser du stör dig hårt på mig / Vet du vad, jag stör mig lika hårt på dig / Ring inte mig, så ringer inte jag dig / Om vi ses på stan kan vi säga hej

 

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 19.51.30

 

OM DU HÅLLER FAST VID NÅGON SOM INTE FÖRTJÄNAR DET:

När man gör slut med någon eller blir dumpad ser man gärna tillbaka på förhållandet och tror att det var bättre än det faktiskt var. Kom ihåg att det fanns en anledning till att det tog slut – så gör inget förhastat, lyssna på de här låtarna, och inse att du förtjänar bättre.


 

Maddi Jane – Jar of Hearts

POINT OF HEART BREAKING: Who do you think you are? / Runnin’ ‘round leaving scars / Collecting your jar of hearts / And tearing love apart / You’re gonna catch a cold / From the ice inside your soul / So don’t come back for me / Don’t come back at all

Hilary Duff – Stranger

POINT OF HEART BREAKING: There’s no kindness in your eyes / The way you look at me, it’s just not right / I can tell whats going on this time / There’s a stranger in my life / You’re not the person that I once knew

Kent – Visslaren

POINT OF HEART BREAKING: Jag sparar allt du slänger / Allt det fula som berör / Det har blivit svårare att laga det du förstört / Du har blivit lättantändlig, du bränner allt du rör / Jag har blivit äldre, saknar glöd / Det rår jag inte för

”Kent har så himla många bra låtar för hjärtsorg, det går knappt att välja.” — L

Håkan Hellström – Kärlek är ett brev skickat tusen gånger

POINT OF HEART BREAKING: Vad jag bryr mig om är att se som i slow-motion / När du går sönder inuti / Så som jag gjorde nyss / Vad jag bryr mig om är att du kallar på mig / Även om jag inte kommer tillbaka till dig

”Håkan och Veronica Maggio gjorde en grym version av den här låten på Ullevi i somras.” — L

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 19.51.30

”DET ÄR MITT FEL”:

Ibland behöver man gräva ner sig i känslan av att det är man själv som gjort fel – stanna inte där för länge bara.


 

Jack Garratt – I Couldn’t Want You Anyway

POINT OF HEART BREAKING: You’re better off / I didn’t want you anyway / Don’t need reminding I’m your worst mistake / No, I couldn’t want you anyway / Not anymore / Not anymore

”Jag såg Jack när han spelade innan Ben Howard i Annexet. Han har precis släppt sin första skiva – jag tror bara det är fyra låtar, men alla är bra.” — L

 

Skärmavbild 2014-12-19 kl. 19.51.30

NI SÅRADE VARANDRA:

Det är inte alltid någons fel, ibland tar det bara slut för att man inte passar ihop, men det gör ont som fan ändå. Vi vet. Thomas med.


 

Thomas Stenström – Forever Young

POINT OF HEART BREAKING: Stockholm håller andan / Till toner av forever young / Två hjärtan som förstört varann / En natt då alla ljus försvann

”Jag vet inte om det här är en break-up låt, eftersom den är så personlig, men den är fin” — L

0Lnrvj8NQHepTFYthRyL_IMG_9925


 

Vilka är era bästa gråtlåtar, och vad hjälper er komma över något som sårat er?

 

 

2 thoughts on “25 BEST BREAKUP SONGS

  1. Ping: ARTFUL: Mnemosyne | elin & linnea henriksson

  2. Ping: TUMBLR TUESDAY: How To Use Pick Up Lines | elin & linnea henriksson

Kommentera

